Slapen neemt een groot deel van je leven in. De gemiddelde mens slaapt namelijk ongeveer 8 uur per dag. Dit betekent dat je gemiddeld dus zo’n derde van je leven aan het slapen bent. Meer dan genoeg reden dus om ervoor te zorgen dat dit op een optimale manier gebeurt. Ergonomisch slapen krijgt de afgelopen jaren dan ook steeds meer aandacht.

Wat is ergonomisch slapen?

Ergonomisch slapen komt in principe neer op slapen in een optimale houding. Wanneer je in een verantwoorde houding elke nacht 8 uur doorbrengt, dan is je fysieke gesteldheid in orde. Wat je echter vaak ziet, is dat veel mensen juist pijn overhouden aan een nacht slapen. Dit wordt in veel gevallen veroorzaakt door een verkeerde slaaphouding in een niet-ergonomisch bed.

Er zijn tegenwoordig verschillende manieren waarop je rugpijn en nekpijn kunt tegengaan. Je kunt je klachten reduceren door te kiezen voor de juiste ergonomische materialen :

  • Matras: Zorg voor een matras op maat. Ieder lichaam is namelijk anders. Je doet er goed aan om je matras dan ook met de grootst mogelijke zorg uit te kiezen. 
  • Lattenbodem: Ook een goede lattenbodem speelt een significante rol. Een lattenbodem zorgt in een bed namelijk voor stevigheid en ondersteuning. Het is dan logisch dat een gebrekkige lattenbodem een oorzaak van rug- en nekpijn kan zijn. Om echt ergonomisch te slapen is het dan ook belangrijk je lattenbodem eens goed onder de loep te nemen. Tijd dus om een ergonomische lattenbodem aan te schaffen.
  • Boxspring: Daarnaast geldt voor een boxpring hetzelfde. Een suboptimale boxspring ondersteunt de rug en nek wellicht niet voldoende. Heb je momenteel een boxspring en voel je na het slapen toch vaak pijn? Dan is het belangrijk om te bekijken welke ergonomische alternatieven er momenteel zijn. 
  • Hoofdkussen: Een heel belangrijk onderdeel van ergonomisch slapen is vervolgens ook het gebruik van een optimaal hoofdkussen. Je hoofdkussen heeft namelijk een zeer grote invloed op je lighouding. Vooral je nek en de bovenkant van je rug kunnen al vlug pijn gaan doen.

Ergonomisch slapen | Rugpijn slapen | Nekpijn slapen | Ergonomisch verantwoord slaapcomfort

Ergonomisch slapen komt er dus op neer dat je eens uitvoerig moet kijken naar alle materialen in de slaapkamer. Van het hoofdkussen tot de matras. Welke materialen zijn niet ergonomisch en zijn eigenlijk aan vervanging toe?

Ergodôme heeft een groot assortiment aan verschillende ergonomische matrassen en hoofdkussens die helpen om de rug en nek te ondersteunen. Uiteindelijk wil je het jezelf in het leven zo makkelijk mogelijk maken. Zorg er dan ook voor dat rugpijn en nekpijn voortaan tot het verleden behoren.