Het is weer die tijd van het jaar: examens! En voor zij die al (lang) afgestudeerd en aan het werk zijn: stress om alles af te krijgen op het werk voor je op vakantie vertrekt … herkenbaar? 
Ik deel graag 5 tips met je voor minder stress en meer vreugde:

1. To breathe or not to breathe, that’s the question…

Adem! We vergeten te ademen… geef toe: ben jij bezig met je ademhaling? Laat staan met hoe je ademt? Gelukkig ademt een mens vanzelf, want anders hadden we iets voor. Maar, in tijden van stress kan je een heel simpele ademhalingsoefening doen die je cortisol niveau (=je stress level) instant doet dalen… Ik doe dit ook dikwijls, net voor een tv opname of bedrijfspresentatie als ‘k zenuwachtig ben…  Adem vier tellen in, hou je adem één tel vast en adem 6tellen uit. De truuk om je stresslevel naar beneden te halen bestaat erin dat je uitademhaling langer is dan je inademhaling. Easy peasy , toch? Probeer het maar ‘s , je zal zien dat je dit maar een aantal minuutjes moet doen vooraleer je effect voelt. 

2. Move your Ass (& de rest ook ;-)

Beweeg… en neen, dan bedoel ‘k niet dat je een halve marathon moet gaan lopen, maar beweeg wat meer tussendoor. Easy does it. Kleine bewegingen tussen het blokken of het werken door doen wonderen voor je lichaam én geest. Naast die 10000 stappen per dag is het ook belangrijk om kleine stapjes tussendoor te zetten… dus move your ass!:-) ga even vanachter je boeken vandaan en strek je benen eens… kom vanachter je laptop en ga ’s een luchtje scheppen buiten… it’s the time of the year! Trakteer jezelf op een ergonomisch verantwoord zit-sta bureau en studeer/beantwoord je mails eens al rechtstaand!

3. Eat, move, sleep, relax & repeat!

Als je dan al ’s pauze neemt, ga dan niet weer boven je smartphone hangen, nek naarvoor, schouders naar voor, borstkas samengedrukt… dit is niet goed voor je lichaam en al zeker niet voor je hoofd, voor je spirit, voor je mental well being… zet een muziekje op en dans even like nobody’s watching… of trek ’s een sprintje in de tuin… ga even vijf minuten squatten of knuffel je man, vrouw, kind(eren), huisdier… en lach! Lachen ontspant ook zalig… 

4. Me-Thea-Time:

Drink eens een theetje, een kruideninfusie, zoals ikzelf vaak doe… vervang die koffie ’s door iets cafeïnevrij, zelfs theïnevrij… zo’n kruideninfusies zijn hiervoor ideaal! En ze hebben elk hun eigen werking trouwens… ’s avonds drink ‘k zelf vaak citroenmelisse … dat zorgt ervoor dat je ontspant, net als camille trouwens… passiebloem is ook een goeie voor het slapengaan. Als je toch wat extra energie kan gebruiken , in de voormiddag bv dan kan je gaan voor een paar stukken geschilde verse gember, samen met twee sneetjes verse citroen in warm water… zalig oppeppend! Of wat dacht je van een verse muntthee kort na de middag, om een opgeblazen gevoel tegen te gaan en die fameuze middagdip te bestrijden? 

5. Recharge your batteries met een Powernap!

Relax op tijd en stond. In plaats van koste wat het kost te blijven doorgaan met blokken, werken, etc tot je er bij wijze van spreken bij neervalt. Verander ’s van taktiek en bouw een rustmomentje in. Neem een powernap van max 20minuten. Doe ’s een yoga nidra sessie bv van 20minuten. Je vindt makkelijk een lesje via you tube. IN deze yoga vorm , lig je op je rug, ogen gesloten, helemaal ontspannen en volg je de begeleidende stem die je tot op het randje van slaap brengt, zonder dat je echt gaat slapen… héél deugddoend! Ps: zorg wel dat je in een goeie zetel/relax ligt zodat je lichaam optimaal ondersteund wordt tijdens de powernap en dus nog frisser wakker wordt. 

Succes!

Evy Gruyaert