Het is weer de tijd van het jaar… de lente is aangebroken en schakelen wij allen over van winter- naar zomertijd. We draaien de klok een uurtje vooruit en dat betekent ook een uurtje minder slapen. Velen onder ons vinden die omschakeling dan ook moeilijk om hun ritme terug te vinden.

Hoe komt dit?

Sommige mensen zijn ’s morgens veel fitter dan ’s avonds (ochtendmensen), bij anderen is dat net omgekeerd (avondmensen). De biologische klok loopt dus niet bij iedereen gelijk. Deze ‘klok’ zit in een klein gebiedje in onze hersenen en maakt gebruik van eerdere ervaringen. Als je altijd om 7 uur opstaat, dan zorgt je biologische klok ervoor dat alle processen die nodig zijn om wakker te worden op dat tijdstip worden gestart. 

Een regelmatig leven maakt het makkelijk om deze processen aan te sturen. Wanneer dit verstoord wordt, ondervinden mensen daar hinder van. Bovendien zijn er meer late dan vroege typen. Zij hebben ’s morgens moeite om op gang te komen. Dat probleem wordt nog eens versterkt door de zomertijd.  (bron: Prof. dr. Domien Beersma, hoofd Chronobiologie aan de Rijksuniversiteit Groningen)

Gevolgen van een verstoorde nachtrust zijn ondermeer vermoeidheid, concentratieproblemen en neerslachtigheid tijdens de dag.

Enkele tips van onze slaapexperten om dit aan te pakken:

1. Sta op met zoveel mogelijk licht.

slaaptips winter-zomertijd sta op met veel licht

2. Kom buiten. Zonlicht en verse buitenlucht geven jou terug energie.

slaaptips winter-zomertijd kom buiten

3. Neem overdag regelmatig een pauze en kom even tot jezelf. Een kleine power nap kan wonderen doen.

 ergo-gravity neemt alle druk weg van de rug

4. Vermijd koffie, alcohol of andere energie-opwekkers voor het slapen gaan.

slaaptips winter-zomertijd geen koffie voor slapengaan

5. Laat jouw lichaam en geest tot rust komen en ontspan voor het slapengaan. Zo kan je de slaap beter vatten.

comfortabele beige relax in leder

6. Bouw een vaste slaaproutine op: sta op vaste tijden op en ga op vaste tijden gaan slapen.

slaaptips winter-zomertijd

Zorg bovendien voor een goed slaapsysteem waardoor jouw slaap tijdens de nacht niet verstoord wordt. Klik hier en ontdek hoe we jouw daarbij kunnen helpen.