Hoe belasten we onze rug het meest? Niet door te wandelen of te sporten, wel door meer dan 8 uur per dag te zitten. Afwisseling en beweging zijn dan ook dé sleutelwoorden voor een gezonde werkdag, maar we weten dat dit niet altijd mogelijk is. Zeker niet bij een kantoorjob en thuiswerk. Meer zelfs, wanneer je job jouw uiterste concentratie vraagt, is het zelfs beter om erbij te zitten. Zorg daarom voor een goede zithouding om klachten op lange termijn te vermijden.

 

Hoe kan je jouw zithouding verbeteren? Hierbij enkele tips:

 

  • Gebruik het volledige zitvlak van je bureaustoel om de druk op je lichaam evenredig te verdelen. Schuur dus gerust met je achterwerk tegen de rugleuning wanneer je gaat zitten, zo vermijd je dat je gaat ‘hangen’ in je stoel. Want wanneer je hangt, neemt je rug een onnatuurlijke kromming aan die de druk op je tussenwervels verhoogt. En dat is nefast voor je rug en nek.

 

  • Bij een goede zithouding staan je voeten plat op de grond en komen je knieën lager dan je heupen. Zo vermijd je verkramping van de kuitspieren. Sla je benen niet over elkaar, hierdoor zit je automatisch scheef en wordt de bloeddoorstroming door je benen afgekneld.

 

  • Neem een rechte houding aan: rechte rug, hoofd omhoog en handen mooi naar voor gericht. Dit verdeelt de belasting optimaal en zorgt voor een betere bloedcirculatie. Plaats de bovenkant van je scherm op ooghoogte, op die manier kijk je recht vooruit en ontstaat er geen spanning in je nek. Laat ook je schouders ontspannen hangen en werk (als het kan) liever niet met de mousepad van je laptop omdat je hierdoor jouw pols in een onnatuurlijke houding brengt.

 

  • Rek je af en toe eens uit terwijl je zit. Zo breng je jouw spieren en pezen op volledige lengte en stimuleer je de bloeddoorstroming. Bovendien houdt het je lichaam soepel.

 

  • Sta elke 30 minuten recht. Wanneer je een koffie haalt, prints uit de printer neemt of naar het toilet gaat, stimuleer je de bloedcirculatie en de soepelheid van je gewrichten.

 

Hoe stel je jouw bureaustoel correct in? 

Werk je vaak thuis op onaangepaste zitmeubelen zoals de keukenstoel, de zitbank of barkruk? Overweeg om te investeren in een ergonomische bureaustoel, het maakt echt het verschil! Zorg er wel voor dat je bureaustoel correct afgesteld is op jouw lichaam:

 


instellingen ergonomische bureaustoel
 
1. Zithoogte
Pas de hoogte van het zitvlak aan zodat jouw boven- en onderbenen een hoek van circa 90° vormen en je in de achterovergeleunde stand nog gemakkelijk met de tenen de grond kan raken. Hou hierbij rekening met de schoenen die je aanhebt (hakken vs. sneakers).
 
2. Zitdiepte
Zorg voor voldoende bewegingsruimte tussen de knieholte en de voorkant van de zitting (3 vingers). Zo vermijd je afsnoering van de bloeddoorstroming en zenuwen, en krijgen je benen nog voldoende toevoer van zuurstof en energie.
 
3. Armleggers
Stel de hoogte van de armliggers zo in dat ze in lijn staan met jouw bureaublad. Zorg voor een open hoek tussen jouw boven- en onderarm. Op die manier breng je jouw schouders in een ontspannen positie.

4. Rug-lendesteunhoogte
Stel de hoogte van de rug zo in dat de bolling van de onderrug goed ondersteund wordt. Zorg dat de rughoek zo ingesteld is dat je een rechte zithouding aanneemt die comfortabel aanvoelt. Op die manier breng je jouw ruggegraat niet in onnatuurlijke posities.
 
5. Bewegingsmechanisme
Zet het bewegingsmechanisme van je stoel nooit ‘op slot’. Aangezien je al zit en beweging hier minimaal is, is het uiterst belangrijk dat er een afwisseling is in spieractiviteit. Pas bij voorkeur de weerstand aan jouw lichaamsgewicht aan, zodat je niet automatisch naar achter valt of veel kracht moet geven om een minimum aan beweging te verkrijgen.

6. Hoofdsteun
Als je een hoofdsteun hebt, stel deze dan zo in zodat hij mooi in de plooi van jouw nek komt. Zo wordt jouw nek goed ondersteund bij het achterover hellen.
 

Ergonomische bureaustoel

Een ergonomische bureaustoel is een onmisbaar item om zowel thuis als op kantoor een gezonde zithouding aan te nemen, zonder daar veel moeite voor te moeten doen. Zo'n bureaustoel is namelijk volledig op maat instelbaar, biedt de juiste rugondersteuning en laat bovendien beweging toe. Laat je bij de keuze zeker adviseren, zodat je de juiste bureaustoel kiest die aan jouw lichaam en jouw noden voldoet. Onze experts staan klaar voor het juiste advies en een groot gamma aan modellen.
 
grote keuze ergonomische bureaustoelen
 

Bioswing: bewegend zitten

Uniek in zijn soort is de ergonomische en dynamische bureaustoel BIOSWING. Deze bevat swingelementen die ervoor zorgen dat de zitting voortdurend in beweging is. Door die beweging worden de kleine rugspieren geactiveerd en goed doorbloed, waardoor aanwezige toxines afgevoerd worden. Gevolg: je rugpijn verdwijnt, je prestatievermogen en concentratie verhogen.
 
 Bioswing | Ergonomische bureaustoel | Ergodôme

Meer info en advies

Click & connect webshop
Snel een ergonomische bureaustoel of thuiswerk oplossing nodig? In onze webshop vind je alvast ons mooi aanbod ergonomische stoelen die we snel kunnen leveren of die je zelf kan ophalen!

Webshop bezoeken


Graag toch wat meer uitleg en advies?

Contacteer ons op 056 311 266 voor een telefonisch adviesgesprek met een expert of laat je gegevens hieronder na. Zo begeleiden wij jou graag naar het juiste product of de beste oplossing.