Door allerlei gebeurtenissen verandert het bedrijfsleven voortdurend. Thuiswerken wordt de dag van vandaag meer en meer de norm. De ergonomische bureaustoelen die we op kantoor hadden, daar beschikken we in onze eigen woning niet over.

We zitten met z’n allen thuis op een relatief eenvoudige bureaustoel, eetkamerstoel of normale zitstoel te werken. Dit is verre van ideaal. Zeker wanneer je dagelijks urenlang moet werken. Een suboptimale houding gaat na een tijdje leiden tot kwaaltjes, pijn in de rug of in de nek. Meldingen van rugpijn en nekpijn nemen dan ook enkel toe.

Ergonomische hulpmiddelen

Aangezien steeds meer mensen gaan telewerken is het ook belangrijk dat we hierop voorbereid zijn.  Als je al last hebt van nekpijn en rugpijn doe je er goed aan om meer ergonomische hulpmiddelen te gebruiken. Hulpmiddelen die je houding verbeteren en op de lange termijn klachten tegengaan:

  • Ergonomische bureaustoel: Een ergonomische bureaustoel zorgt ervoor dat je een gezonde zithouding aanneemt. Je onderrug wordt ondersteund en je kan de stoel aanpassen aan jouw eigen lichaamsbouw. Zo’n stoel stimuleert bovendien beweging en verkleint de kans op rugpijn en nekpijn.

  • Ergonomische kruk: Een ergonomische kruk stimuleert een actieve zithouding. Het dwingt je lichaam om een natuurlijke houding aan te nemen. Hierdoor is de kans op de ontwikkeling van klachten aanzienlijk kleiner.

  • Ergonomische zit-sta tafel: Ook een ergonomische tafel draagt bij aan een betere houding. Bijvoorbeeld doordat ze verstelbaar is en daarom perfect kan aansluiten op jouw lichaamsbouw. De hoogte van jouw bureau is afhankelijk van je lengte. Daarom is het belangrijk om jouw tafel op de juiste hoogte te kunnen instellen. Een zit-sta tafel is eenvoudig  - elektrisch of manueel - verstelbaar en helpt bovendien om makkelijk af te wisselen tussen zitten en staan. 

  • Ergonomische zitbal: Wat een ergonomische zitbal zo goed voor je lichaamshouding maakt, is de stimulering van beweging. Het gebrek aan een rugleuning en een vaste positie zorgt ervoor dat je automatisch aan het corrigeren bent. Dit is erg belangrijk bij het tegengaan van rugpijn en nekpijn.
Rugpijn oplossingen | Nekpijn oplossingen | Ergonomische bureaustoel | Ergonomische werkplaats


Inrichting ergonomische werkplaats

Op een verantwoorde manier thuiswerken, begint dan ook bij het op een verantwoorde manier inrichten van de werkplek. Ga niet zomaar urenlang aan de slag zonder dat je hier eerst over nagedacht hebt. Probeer de volgende 3 punten mee te nemen bij deze inrichting. Ze zorgen ervoor dat je minder gevoelig bent voor rugpijn en nekpijn:

  • Faciliteer bewegingsmogelijkheden: Te lang stilzitten in een starre houding is niet goed voor je. Door middel van een zitbal, kniestoel of krukje implementeer je wat lichte beweging in je thuiswerkroutine. Je beweegt dan terwijl je gewoon aan het werk bent. 

  • Neem een ergonomische bureaustoel: Wanneer je gedwongen bent om vaak lang te zitten, neem dan een ergonomische bureaustoel. Aangezien die perfect op je lichaam af te stellen is, biedt jouw bureaustoel een ideale ondersteuning.

  • Organiseer de werkplek: Een goede houding hangt niet alleen af van de stoel of bal waar je op zit. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de bovenkant van je computerscherm op ooghoogte staat (zo vermijd je nekpijn – want je kijkt niet omlaag) en dat je muis in het verlengde van je arm ligt.

Wil je nekpijn en rugpijn vermijden en wil je thuiswerken op een zo ergonomisch mogelijke manier doen? Neem dan een kijkje bij wat we bij Ergodôme allemaal te bieden hebben. Voor een verantwoorde zithouding ben je bij ons aan het goede adres.

Rugpijn oplossingen | Nekpijn oplossingen | Ergonomische bureaustoel | Ergonomische werkplaats