Zitten belast je lichaam meer dan je denkt. Onze wervelkolom ziet meer af van zitten dan van staan of liggen. Toch besteden we weinig aandacht aan onze zithouding. Dat is vreemd, want tegen je zeventigste verjaardag heb je ongeveer de helft van je leven gezeten...

Er zijn veel oorzaken die tot een (over)belasting van de wervelkolom leiden. Verkeerd zitten is misschien wel de belangrijkste. Wie 8 uur op een bureaustoel zit die niet dynamisch is, zal na verloop van tijd gegarandeerd rugproblemen ontwikkelen. Een goede bureaustoel is zoveel mogelijk aanpasbaar aan je lichaam en zorgt ervoor dat je veel kan afwisselen en bewegen.

Bij zetels wordt het probleem van verkeerd zitten zwaar onderschat. Wie hangt in de zetel, maakt letterlijk zijn rug kapot. Het klinkt hard, maar het is wel zo. Kijk even naar de vrouw in de foto hiernaast. Probeer je even haar wervelkolom in te beelden terwijl ze hangt in haar zetel en vergelijk die houding met de natuurlijke, rechtopstaande houding van de wervelkolom. Dan begrijp je meteen dat haar wervelkolom onder grote spanning staat en dat ze pijn zal krijgen in haar nek en onderrug. Denk nu even na over jezelf. Hang je ook vaak in je zetel met je nek gedraaid naar de tv?

Oplossingen

Gelukkig zijn er veel oplossingen, om te beginnen een zetel die bij (je lichaam) past. Je doet toch ook geen schoenen aan die te groot of te klein zijn? Voorts moet je rug perfect ondersteund worden, zodat je wervelkolom niet kan doorhangen. Steek jij ook een kussen achter je rug om beter te zitten? Dat doen heel veel mensen, net omdat ze voelen dat ze te weinig steun hebben. Helaas is dit geen perfecte oplossing. Veel beter is een lendensteun die je perfect aan je rug kan aanpassen. Ook een aangepaste steun in je nek kan nekpijn voorkomen of verhelpen.

Tot slot is het goed om af en toe van houding te kunnen veranderen. Dat is perfect mogelijk met een ergonomische relaxzetel (of zelfs salon) die (manueel of elektrisch) verstelbaar is.