Aan de zee of op een leuk terrasje zijn de zomerse temperaturen dezer dagen welgekomen. Maar als je ’s avonds in je bed kruipt, wordt het vaak vervelend. Resultaat? Veel draaien en keren, en ’s ochtends opstaan zonder uitgeslapen gevoel. Gelukkig bestaan er heel wat mogelijkheden om jouw bed of slaapkamer wat frisser te maken, en jouw welverdiende rust terug te geven.  

Waarom slaap je slechter bij hoge temperaturen? 

Bij Ergodôme weten we als geen ander dat de warmte je nachtrust kan verstoren. Mensen slapen namelijk het beste rond de 18° Celsius – heel wat lager dan de zomerse temperaturen van de afgelopen dagen dus. Als het te warm is in je slaapkamer, moet je lichaam zelf meer moeite doen om af te koelen, en geraak je moeilijker in slaap. 

Verbeter je slaap met tips die echt werken 

Online vind je talloze tips om de slaapkamer af te koelen tijdens de warme zomernachten. Maar wat is feit, en wat is fictie? Reken op onze jarenlange slaapexpertise voor de juiste tips om je slaapkamer af te koelen, maar ook je matras en je beddengoed frisser te houden.

1. Houd de warmte buiten 

Misschien wil je je slaapkamer zoveel mogelijk ventileren. Klinkt logisch, maar met de warme temperaturen kan het net beter zijn om alles dicht te houden. Door je ramen en gordijnen gesloten te houden, vermijd je dat de warmte van de lucht of zonnestralen in je kamer opgeslagen worden. Wanneer de temperaturen ’s avonds gaan liggen, kan je je kamer weer verluchten. 

2. Warm douchen is beter dan koud 

Raar maar waar: een warme douche helpt je beter afkoelen dan een koude. Een warme douche zet je thermoregulatiesysteem in werking. Lees: het laat je lichaam weten dat het zichzelf moet afkoelen. De (slag)aders die net onder je huid liggen, gaan open staan, waardoor je lichaamstemperatuur afneemt. Een halfuurtje voor het slapengaan even onder het warme water gaan staan, en je lichaam is heerlijk verfrist voor de nacht.

3. Ga wat later slapen 

Normaal gezien kan je maar beter vermijden om te weinig te slapen, maar bij tropische temperaturen kan het net helpen om iets later in je bed te kruipen. De snelheid waarmee je in een diepe slaap geraakt, hangt namelijk af van de ‘slaapschuld’ die je hebt opgevouwd, ofwel de uren slaap die nog ingehaald moeten worden. Door iets later in je bed te kruipen, zet je dus wat rek op je slaapschuld en zal je makkelijker in een diepe, deugddoende slaap wegzakken. Let er natuurlijk wel op dat je geen (te grote) slaapachterstand oploopt en maak in het weekend tijd om lekker uit te slapen! 

4. Naakt of pyjama? 

Naakt slapen is misschien wel een van de meest effectieve manieren om af te koelen in de zomer. Het is niet alleen frisser dan slapen met een pyjama, maar heeft ook tal van gezondheidsvoordelen. Draag je toch liever nachtkledij? Kies dan voor een los model uit lichte, luchtige stoffen zoals katoen, linnen of andere natuurlijke vezels. 

5. Natuurlijk bedtextiel 

Niet alleen het materiaal van je nachtkledij, maar ook van je beddengoed is van belang bij zomerse temperaturen. Zo slaap je tijdens warme nachten best onder een (ecologisch) katoenen laken in plaats van een dik donsdeken. Maar ook de bovenkant van je matras kan een grote rol spelen. Een warme, absorberende molton topping is perfect voor koude winternachten, maar in de zomer kies je beter voor een katoenen matrasbeschermer en -overtrek. En dan nog best in non-toxisch, organisch katoen. Katoen heeft namelijk een lichtere vezel die beter ademt, waardoor je in bed minder transpireert en de lakens niet aan je huid plakken. 

6. Multi-season matras  

Natuurlijke materialen zijn niet alleen goed voor je bedtextiel, maar ook voor je matras. Zo is een matras uit natuurlatex niet alleen ondersteunend, maar ook zeer ademend en vochtdoorlatend. Onze Hevealatex matras uit de GreenSleep collectie is bijvoorbeeld 100% ergonomisch én natuurlijk. Een win-win voor jouw slaapcomfort, en voor het klimaat. Door hun afritsbare toplaag zijn de matrassen van Ergodôme zo makkelijk aan te passen, dat je ze zelf frisser kan maken in de zomer en warmer in de winter.